Temperatur og effektiv temperatur
Termometre og temperatursensorer måler den reelle temperaturen. Om det
er fuktighet i lufta, slik at den oppleves som varmere (lummert) eller
kaldere (surt), så er målt lufttemperatur den korrekte. Selv ved
vindpåvirkning, som ofte bidrar til en helt annen opplevd temperatur, er
termometrene og temperatursensorene til å stole på. Meteorologene
snakker ofte (spesielt om vinteren) om såkalt "effektiv temperatur", men lufttemperaturen endres egentlig ikke av vind, uansett hvor mye det blåser.
Er det ti minusgrader og det blåser friskt, så oppleves dette som vesentlig kaldere enn ti minusgrader i vindstille vær. Men en gjenstand som nedkjøles i denne lufta vil aldri bli kaldere enn lufttemperaturen. Selve nedkjølingen går raskere med mye vind, men sluttemperaturen blir aldri under lufttemperaturen.
NAF påstår hardnakket at kjølevæska i bilmotorer bør tåle vesentlig lavere temperatur enn lufttemperaturen på grunn av at fartvinden gir en lavere "effektiv temperatur", men dette er ren svada. Er det ti minus så er det ti minus, også selv om man kjører i 80 km/t.
Er det ti minusgrader og det blåser friskt, så oppleves dette som vesentlig kaldere enn ti minusgrader i vindstille vær. Men en gjenstand som nedkjøles i denne lufta vil aldri bli kaldere enn lufttemperaturen. Selve nedkjølingen går raskere med mye vind, men sluttemperaturen blir aldri under lufttemperaturen.
NAF påstår hardnakket at kjølevæska i bilmotorer bør tåle vesentlig lavere temperatur enn lufttemperaturen på grunn av at fartvinden gir en lavere "effektiv temperatur", men dette er ren svada. Er det ti minus så er det ti minus, også selv om man kjører i 80 km/t.
Kommentarer
Legg inn en kommentar